książki · odżywianie · Uncategorized

Dieta dobrych kalorii – recenzja.

„Dieta dobrych kalorii” dr Philip Lipetz

Autor zajmuje się badaniami w dziedzinie genetyki oraz starzenia się. Doktor Lipetz opracował dietę, dzielącą produkty na ‚dobre’ i ‚złe’ kalorie, dzięki której udało mu się skutecznie pozbyć 20 kg nadwagi. Swoją dietę kieruje do wszystkich osób, które bezskutecznie, mimo wysokiej aktywności fizycznej i ograniczeniu spożywanych kalorii próbują schudnąć.

Podstawową teorią doktora Lipetz’a jest stwierdzenie, że problemem osób z nadwagą jest nie zbyt małe spalanie tłuszczu, a jego zbyt duże produkowanie. Porusza kwestie metaboliczne, tworząc zagadnienie syndromu odpowiedzi głodowej, która pobudza wytwarzanie tłuszczu. Autor obiecuje „bezbolesny” spadek masy ciała poprzez zastosowanie diety „dobrych kalorii” i „zlikwidowanie odpowiedzi głodowej”.

Jak wielu innych publikacjach, w książce za winowajcę nadprogramowych kilogramów uznaje się węglowodany, które pojawiają się we krwi jako cukier prosty- glukoza. Jednak dr Lipetz sugeruje, że tylko u ludzi z nadwagą nadmiar cukru przekształcany jest w tłuszcz. Nie wszystkie węglowodany są ‚złymi” kaloriami. Za ich negatywne lub pozytywne oddziaływanie na organizm odpowiedzialny jest indeks glikemiczny.

Wysoki indeks glikemiczny ( wytwarza się większa ilość glukozy we krwi) powoduje odpowiedź głodową, tym samym przyczyniając się do zwiększenia tkanki tłuszczowej.

 Odpowiedź głodowa jest uwarunkowana metabolicznie i powoduje zbyt intensywną produkcję tkanki tłuszczowej oraz upośledzenie jej spalania. Jest związana z występowaniem: podwyższonego poziomu cukru we krwi, wysokim stężeniem trójglicerydów i lipidów, zaburzeń hormonalnych u kobiet. U osób otyłych wiąże się często z opornością insulinową, która hamuje wydzielanie glukagonu- hormonu, który sygnalizuje wypełnienie żołądka oraz obniża poziom serotoniny- hamującego apetyt.

„Dobre” kalorie to produkty, które zawierają mniej niż 30 % kalorii z tłuszczu oraz jednocześnie mają niższy indeks glikemiczny niż sacharoza. Przykładami są: makaron, ryż, winogrona, śliwki, rośliny strączkowe, płatki owsiane, mięso z kurczaka i indyka, chude produkty nabiałowe, większość warzyw.

„Złe” kalorie powodują odpowiedź głodową. Zawierają wysoki indeks glikemiczny. Przykłady: pieczywo ( prócz żytniego),  ziemniaki, marchew, wafle i napoje ryżowe, kukurydza, banany, suszone owoce, miód i cukier, czerwone mięso, tofu, soki, alkohol, potrawy rozgotowane, tłuste, typu fast food.


Podstawowe założenia diety dobrych kalorii:

  1. Liczenie kalorii nie jest ważne- istotny jest podział  produktów na „dobre” i „złe” kalorie.
  2. Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym.
  3. Wybieraj produkty o niskiej lub umiarkowanej zawartości tłuszczu. Zastąp tłuszcze nasycone tłuszczami nienasyconymi- roślinnymi, które warto dodawać do węglowodanów (obniżają w ten sposób indeks glikemiczny)
  4. Na początku jedz wyłącznie „dobre” kalorie, dopóki nie pozbędziesz się odpowiedzi głodowej.
  5. Po pozbyciu się odpowiedzi głodowej, możliwe jest spożywanie „złych” kalorii w trakcie posiłków tylko jako dodatek do dania, złożonego z „dobrych” kalorii w stosunku 1:4. Śniadania i przekąski komponuj wyłącznie z ‚dobrych’ kalorii.
  6. Unikaj obfitych kolacji.
  7. Nie rezygnuj z posiłków.
  8. Nie łącz białka zwierzęcego ze skrobią i owocami. Ogranicz białko zwierzęce.
  9. Unikaj niedoborów.

Dr Lipetz proponuje w swojej książce gotowe jadłospisy na okres zahamowania odpowiedzi głodowej oraz do późniejszego stosowania. Załączone są również przepisy na dania podane w jadłospisach oraz tabele, zawierające indeksy glikemiczne produktów.

Zaproponowana dieta może być inspiracją do wprowadzenia zmian w swoim codziennym menu. Doktor porusza dodatkowo kwestie metabolizmu oraz wyjaśnia, dlaczego niektórym osobom ciężko pozbyć się nadwagi. Uważam, że są to podstawy zdrowego odżywiania, oczywiste dla każdego, kto jest zainteresowany tematem.

56babdd603626

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s